Afkickverschijnselen wiet

Afkickverschijnselen wiet

Als je geregeld een joint rookt, kun je op een gegeven moment verslaafd raken aan cannabis. Bij intensief cannabisgebruik zal je lichaam namelijk gewend raken aan de wiet, waardoor het eigenlijk niet meer zonder kan.

Zou je dan ineens stoppen met het gebruik ervan, dan reageert je lichaam daarop via afkickverschijnselen. Maar niet iedereen krijgt te maken met dit soort verschijnselen, en ook de mate van de symptomen kan per persoon verschillen. Het gebruik van wiet kun je rustig afbouwen, maar je kunt er ook voor kiezen om in één keer te stoppen.

Afkickverschijnselen wiet

Cannabis wordt ook wel wiet of hasj genoemd. De drug is afkomstig van de hennepplant (ook wel cannabisplant genoemd).

Als je gaat stoppen met blowen, kun je de volgende afkickverschijnselen ervaren:
  • Veel dromen: Je zult meer dromen dan gewoonlijk, en je zult je dromen ook goed kunnen herinneren.
  • Vermoeidheid: Je bent sneller en vaker moe.
  • Angst: Je kunt je zomaar, op ieder moment, angstig voelen. Dat gebeurt dan zonder directe aanleiding.
  • Gewichtstoename of gewichtsverlies: Bij het afkicken zal je stofwisseling vertragen. Als je dan ook meer eetlust ervaart, kan dit leiden tot gewichtstoename.
  • Veranderde nachtrust: Je zult beter, of juist slechter slapen.
  • Agressie: Je kunt prikkelbaar worden en dit kan vervolgens woedeaanvallen veroorzaken.

Deze ontwenningsverschijnselen van wiet zijn over het algemeen niet gevaarlijk en gaan vanzelf ook weer voorbij. Wel is het vaak zo, dat een stevige blower heftiger reageert dan iemand die minder verslaafd is. Symptomen blijven in de meeste gevallen twee weken voelbaar, maar kunnen in heftige gevallen zelfs vier tot zes weken aanhouden.

Wat helpt tegen afkickverschijnselen van wiet?

Hieronder een aantal handige tips die je kunnen helpen omgaan met de ontwenningsverschijnselen van wiet.

  1. Blijf bezig en zoek afleiding. Als je je verveelt, zal het moeilijker zijn om stress- en angstgevoelens te managen. Zorg er dus voor dat je afleiding zoekt en je jezelf bezighoudt.
  2. Ga meer bewegen. Door actief te blijven, zullen de stressniveaus in je lichaam omlaag gaan. Daarnaast zul je er ook beter door slapen.
  3. Blijf gehydrateerd. Door genoeg water te drinken, zal je lichaam sneller ontgiften.
  4. Laat cafeïne-houdende middelen staan, en dan vooral tijdens de avonduren.
  5. Eet gezonde, maar lichte maaltijden.
  6. Door kauwgom te kauwen, zal je minder behoefte hebben om iets (anders) in je mond te hebben (zoals een joint).
  7. Probeer voor het slapen gaan te ontspannen. Neem bijvoorbeeld een warm bad of doe een aantal ontspanningsoefeningen.

Hoe kan ik stoppen met blowen?

Als je wil afkicken van blowen, kun je beginnen met het maken van een lijstje van de nadelen ervan. Je zult extra gemotiveerd raken als je opschrijft waarom je zou willen stoppen met blowen. Ga voor jezelf na op welke momenten je graag blowt, en wat de aanleiding daarvoor is. Vervolgens is het belangrijk om te bedenken wat je vanaf nu anders gaat doen. Vergeet daarnaast ook niet om je voor te bereiden op uitdagende momenten bij het afkicken.

In je eentje stoppen met blowen lukt niet altijd. Dat komt voornamelijk door de afkickverschijnselen. Als jij veel last hebt van ontwenningsverschijnselen, dan is het belangrijk om contact op te nemen met een specialist.

Behandeling afkicken van wiet

Ben jij verslaafd aan wiet geraakt en zoek je professionele hulp? Er zijn verschillende behandelingsmethoden als je ermee stopt. Echter is er, in tegenstelling tot ontwenning van bijvoorbeeld alcohol, geen specifieke medicatie beschikbaar tegen de afkickverschijnselen van wiet.

Klinische opname

Het kan zijn dat je op moet worden genomen in een afkickkliniek. Dit hangt af van de ernst van je situatie. In zo'n afkickkliniek zul je een intensieve behandeling krijgen, en je kunt je zonder afleidingen richten op je herstel.

Ambulante behandeling

Soms kan je verslaving ambulant worden behandeld. Hierbij kan het voorkomen dat je eerst een aantal dagen opgenomen moet worden om te ontwennen. Vervolgens zul je ambulant behandeld worden om aan je herstel te werken. Je zult zowel individueel behandeld worden als groepssessies bijwonen.

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang moe na stoppen met blowen?

    Na het stoppen met blowen, kun je nog een aantal dagen moe zijn. Welke ontwenningsverschijnselen je ook ervaart, je begint ze meestal op de tweede dag na het stoppen te voelen. De piek zit tussen de tweede en zesde dag, maar de symptomen kunnen tot wel twee weken lang voelbaar blijven. Er zijn mensen die al na een week stoppen weer normaal kunnen slapen, terwijl anderen daar meer moeite mee zullen hebben.
  • Hoe lang duurt het voor je bent afgekickt van wiet?

    Het duurt zo'n twee weken eer je afgekickt bent van wiet of cannabis. Het is vaak een moeilijk en zwaar proces, vanwege de ontwenningsverschijnselen die op kunnen treden.
  • Wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met blowen?

    Als je stopt met blowen, dan kun je last krijgen van de volgende afkickverschijnselen van wiet: veel dromen, vermoeidheid, angst, gewichtstoename of -afname, veranderde nachtrust en agressie. Daarnaast kun je ook meer zweten, gaan trillen en hoofdpijn ervaren.