Hanxiety

Hangxiety: Symptomen en tips

Wanneer een kater psychische effecten heeft, spreekt men ook wel van een hangxiety. Op deze pagina wordt uitgelegd wat een hangxiety precies is worden de mogelijke symptomen van een hangxiety besproken. Ook vind je tips om een dergelijke kater te voorkomen of de negatieve effecten ervan te beperken.


Wat is hangxiety?

Hangxiety is een populaire, niet-wetenschappelijke term om het fenomeen van angst bij een kater na het drinken van alcohol te beschrijven. Het woord is een samenvoeging van hangover en anxiety. Hangxiety kan ook gebruikt worden ter vervanging van het begrip ‘mentale kater‘, dat de verschillende negatieve psychische effecten dekt die mensen bij een kater kunnen ervaren. Volgens een veel geciteerd onderzoek door J. Verster in Alcohol and Alcoholism zijn deze effecten onder meer het gevolg van veranderingen in het immuunsysteem en de hersenen.

DIRECT IEMAND AAN DE LIJN?

Bel voor advies

bel 020 - 532 0030
Ma-Vrij van 07:00 - 22:00

Symptomen van hangxiety

Er zijn verschillende symptomen die wijzen op een hangxiety, maar angst en depressieve gevoelens zijn de voornaamste. De symptomen zijn tijdelijk en van relatief korte duur (de precieze duur is afhankelijk van verschillende factoren), en meestal de volgende dag weer over. Naast angst, stress en een deprimerend gevoel, hangt volgens C. Alford et al. in Journal of Clinical Medicine een negatief humeur meestal samen met een kater.

Dit zijn mogelijke symptomen van hangxiety:

  • Onrustige gedachten, bijvoorbeeld over de ervaringen van de avond ervoor
  • De hele dag piekeren
  • Angsten over jezelf en je omgeving
  • Kortstondige paniekaanvallen
  • Vermoeidheid en je mentaal uitgeput voelen, vergelijkbaar met een depressie
  • Psychisch overweldigd zijn en niet in staat zijn om je op de dag te kunnen focussen
  • Een versnelde hartslag
  • Misselijkheid

Tips tegen hangxiety

Er zijn verschillende tips die je kunt volgen om een hangxiety te voorkomen en de negatieve effecten ervan te beperken. Om de kans op een kater en een hangxiety te verminderen, is preventie van belang. Beperk alcoholconsumptie door slechts een paar drankjes te nemen. Ook is het belangrijk dat je tijdens een avondje uit drinkt op een gevulde maag en voldoende water tussendoor inneemt om je lichaam gehydrateerd te houden.

Lees hier meer over een alcoholverslaving

Om de negatieve gevolgen van een kater te beperken, worden verschillende tips aangeraden. Eet gezond op de dag erna en voorkom piekeren door bijvoorbeeld te wandelen en bewegen. Meditatie heeft ook kalmerende effecten op de negatieve gevoelens en onrust die iemand bij een hangxiety ervaart.

Wanneer excessief drinken niet gepaard gaat met een kater en gerelateerde symptomen, is dit volgens D. Rohsenow et al. in Journal of Abnormal Psychology een mogelijke indicator van toekomstige alcoholproblemen.

Dit zijn tips tegen een hangxiety:

  • Drink met mate en blijf goed gehydrateerd tijdens de consumptie van alcohol
  • Slaap voldoende en gun je lichaam de nodige tijd om te herstellen
  • Sla geen maaltijden over en drink de hele dag door water
  • Laat je hersenen zoveel mogelijk met rust en vermijd stressvolle situaties
  • Laat je niet leiden door paniek en angst over mogelijke fouten en kom tot het inzicht dat iedereen zich wel eens laat gaan
  • Mediteer om lichaam en geest te kalmeren
  • Sport of trek erop uit voor een wandeling
  • Als je vaker last hebt van hangxiety, overweeg om te stoppen met het drinken van alcohol

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt hangxiety?

De symptomen van een hangxiety duren meestal niet langer dan 24 uur. Negatieve psychische effecten die langer aanhouden, zullen andere oorzaken kunnen hebben.

Waarom ben ik zo onrustig na drinken?

Wanneer je alcohol drinkt en na afloop last krijgt van onrustige gedachten, heb je waarschijnlijk last van een hangxiety of mentale kater. Het drinken van alcohol beïnvloedt onder meer het immuunsysteem en zorgt voor veranderingen bij neurotransmitters in de hersenen, wat verschillende mentale effecten teweeg kan brengen zoals onrustige gedachten en een angstig gevoel.

bel 020 - 532 0030

Ma-Vrij van 07:00 - 22:00