Overdosis ibuprofen

Wat is een overdosis ibuprofen?

Ibuprofen is een pijnstiller met een ontstekingsremmende werking die de meeste mensen wel in huis hebben. Het geneesmiddel valt onder de ontstekingsremmende pijnstillers zonder steroïden (zogenaamde NSAID’s), die iets sterker zijn dan bijvoorbeeld een paracetamol.

Wat is ibuprofen en wat gebeurt er bij een overdosis ibuprofen?

Lees ook: overdosis paracetamol

Wat is ibuprofen?

Over het algemeen bestaan er drie soorten pijnstillers. De meest gebruikte pijnstiller en degene met de minste bijwerkingen is paracetamol. Dan zijn er de NSAID's, zoals ibuprofen, diclofenac en naproxen. De sterkste pijnstillers zijn opiaten. Voorbeelden hiervan zijn morfine en oxycodon. Er wordt altijd aangeraden om je te houden aan de geadviseerde dosering om een overdosis ibuprofen of overdosis van een ander geneesmiddel te voorkomen.

Je kunt ibuprofen gebruiken bij plotselinge acute pijn, gewrichtspijn (reumatoïde artritis), kiespijn, lokale ontstekingen, maar ook rug-, schouder-, of nekpijn. Het middel wordt daarnaast genomen om hoofdpijn, migraine en menstruatieklachten tegen te gaan en bij abnormaal vaginaal bloedverlies.

Ontstekingsremmende pijnstillers helpen tijdens de menstruatie bij het verminderen van de pijn en de hoeveelheid bloedverlies. Ibuprofen heeft daarnaast een koortsverlagende werking.

Er zijn enzymen in onze maag aanwezig die de slijmvliezen in de maagwanden beschermen. Ibuprofen remt de aanmaak van deze enzymen. Als je ibuprofen gebruikt op een nuchtere maag, bij langdurig gebruik (iedere dag, langer dan twee weken achter elkaar) of wanneer je hoge doseringen neemt, kunnen er daarom beschadigingen ontstaan aan de maagwand.

Het geneesmiddel kan dan klachten als brandend maagzuur, braken, misselijkheid, bloederige ontlasting en een maagzweer met bloedingen veroorzaken.

In het geval je last hebt van een gevoelige maag, is het belangrijk om ibuprofen te nemen na de maaltijd om maag- en darmklachten te voorkomen.

Ibuprofen bijwerkingen

Net als bij de meeste andere geneesmiddelen, kun je last krijgen van bijwerkingen. Mogelijke bijwerkingen die vaak voorkomen bij ibuprofen zijn vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid en maag- darmklachten (dyspepsie, buikpijn, misselijk, braken, opgeblazen gevoel, flatulentie, obstipatie, bloed in de feces en gastro-intestinale bloeding).

Lees hier meer over een pijnstiller verslaving

Wat is een overdosis ibuprofen?

Hoeveel mg ibuprofen per dag is een normale dosering? Doorgaans wordt er geadviseerd om als volwassene maximaal 1200 mg ibuprofen per dag te nemen om een ibuprofen overdosis te voorkomen. In ernstige gevallen en bij onvoldoende effect wordt er door je huisarts een hogere dosis geadviseerd, maar hij zal daarbij controleren dat je geen overdosis ibuprofen binnenkrijgt. Het is dan geoorloofd om tijdelijk de dosering ibuprofen te verhogen tot een maximale dosis van 2400mg per dag (4 x 600mg). Heb je meer dan 1200mg nodig om ernstige pijnklachten tegen te gaan? Raadpleeg dan altijd je huisarts, die kan bepalen hoeveel dagen je een hoge dosering veilig en probleemloos kunt gebruiken.

Als je last hebt van abnormaal vaginaal bloedverlies mag je, volgens de NHG-Standaard Vaginaal Bloedverlies, ibuprofen nemen tijdens maximaal drie dagen van de menstruatie.

Over het algemeen wordt er bij NSAID's de volgende regel aangehouden: indien de inname meer dan tien keer de therapeutische dosering is, wordt het als giftig gezien bij volwassenen. Bij kinderen is dat bij vijf keer.

Wat gebeurt er bij een overdosis ibuprofen?

Als je teveel ibuprofen slikt, kunt je een overdosis ibuprofen binnenkrijgen. Een overdosis ibuprofen beschadigt je maag, wat je misselijk maakt en waardoor je zal moeten braken.

Daarnaast kan een ibuprofen overdosis bloedingen, leverschade en sufheid veroorzaken. Ook kan het verwardheid, duizeligheid, hoofdpijn en oorsuizen teweegbrengen. Bij zeer hoge doseringen kan er ademhalingsdepressie (verminderde ademhaling) en slaperigheid optreden, wat over kan gaan in coma.

Raadpleeg altijd je arts voor de juiste dosering.

Is een overdosis ibuprofen dodelijk?

Een overdosis ibuprofen kan dodelijk zijn. Vooral als je de overdosis ibuprofen combineert met alcohol.

Voorbeelden van levensgevaarlijke gevolgen van een overdosis ibuprofen zijn heftige maag- en darmproblemen met kans op interne bloedingen, een gevaarlijk hoge bloeddruk en het uitvallen van de nieren.

Wanneer kun je ibuprofen beter niet nemen?

Zwangerschap

Vraag bij zwangerschap altijd advies aan je arts of een apotheker. Vooral in het derde trimester van de zwangerschap wordt het gebruik van ibuprofen afgeraden omdat het negatieve gevolgen kan hebben voor het ongeboren kind. In de vroege fase kan ibuprofen de kans op een miskraam verhogen, waar in de latere fases weeënremming kan voorkomen en een verlenging van de bloedingstijd bij de moeder. Dat is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek. Een andere pijnstiller, zoals paracetamol, kun je wel nemen maar het liefst in de laagste dosering en voor een zo kort mogelijke periode.

Hoe zit het met borstvoeding ibuprofen?

Wel kun je het medicijn veilig gebruiken als je borstvoeding geeft. Het kan in kleine hoeveelheden via de moedermelk in de baby terechtkomen, maar is verder niet schadelijk voor het kind.

Andere gezondheidsproblemen

Mensen met astma of darmproblemen (zoals ziekte van Crohn of colitis ulcerosa), kunnen beter geen NSAID’s nemen, omdat ze deze aandoeningen kunnen aanwakkeren.

Ook bij ernstige nierfunctiestoornissen en ernstige leverfunctiestoornissen, wordt ibuprofen ontraden.

Lees ook: Afkicken medicijnen tips