Overdosis ibuprofen

Wat is een overdosis ibuprofen?

Ibuprofen is een pijnstiller met een ontstekingsremmende werking die de meeste mensen wel in huis hebben. Het geneesmiddel valt onder de ontstekingsremmende pijnstillers zonder steroïden (zogenaamde NSAID’s), die iets sterker zijn dan bijvoorbeeld een paracetamol.

Wat is ibuprofen en wat gebeurt er bij een overdosis ibuprofen?

Lees ook: overdosis paracetamol

Wat is ibuprofen?

Ibuprofen is een non-steroïde anti-inflammatoire middel (NSAID) dat wordt gebruikt om pijn, koorts en ontsteking te verlichten. Het is ook effectief bij het verminderen van symptomen van artritis, spierpijn en menstruatiekrampen. Ibuprofen werkt door het remmen van bepaalde stoffen die hoofdpijn, stijfheid en zwelling veroorzaken.

Hoeveel ibuprofen per dag?

Dit is de hoeveelheid ibuprofen per dag per leeftijdscategorie:

• Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar: 400-800 mg elke 4-6 uur. De maximale dagelijkse dosis voor volwassenen is 3200 mg per dag.
  • Kinderen tussen 6 en 12 jaar: 40-60 mg per kg lichaamsgewicht per dag verdeeld over maximaal 4 doses.
  • Kinderen jonger dan 6 jaar: raadpleeg een arts voor de juiste dosering.

Ibuprofen bijwerkingen

Net als bij de meeste andere geneesmiddelen, kun je last krijgen van bijwerkingen.

Dit zijn bijwerkingen van ibuprofen:

• Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Maag- darmklachten (dyspepsie, buikpijn, misselijk, braken, opgeblazen gevoel, flatulentie, obstipatie, bloed in de feces en gastro-intestinale bloeding).

Lees hier meer over een pijnstiller verslaving

Wat is een overdosis ibuprofen?

Hoeveel mg ibuprofen per dag is een normale dosering? Doorgaans wordt er geadviseerd om als volwassene maximaal 1200 mg ibuprofen per dag te nemen om een ibuprofen overdosis te voorkomen. In ernstige gevallen en bij onvoldoende effect wordt er door je huisarts een hogere dosis geadviseerd, maar hij zal daarbij controleren dat je geen overdosis ibuprofen binnenkrijgt.

Het is dan geoorloofd om tijdelijk de dosering ibuprofen te verhogen tot een maximale dosis van 2400mg per dag (4 x 600mg). Heb je meer dan 1200mg nodig om ernstige pijnklachten tegen te gaan? Raadpleeg dan altijd je huisarts, die kan bepalen hoeveel dagen je een hoge dosering veilig en probleemloos kunt gebruiken.

Als je last hebt van abnormaal vaginaal bloedverlies mag je, volgens de NHG-Standaard Vaginaal Bloedverlies, ibuprofen nemen tijdens maximaal drie dagen van de menstruatie.

Over het algemeen wordt er bij NSAID’s de volgende regel aangehouden: indien de inname meer dan tien keer de therapeutische dosering is, wordt het als giftig gezien bij volwassenen. Bij kinderen is dat bij vijf keer.

Wat gebeurt er bij een overdosis ibuprofen?

Als je teveel ibuprofen slikt, kunt je een overdosis ibuprofen binnenkrijgen. Een overdosis ibuprofen beschadigt je maag, wat je misselijk maakt en waardoor je zal moeten braken.

Daarnaast kan een ibuprofen overdosis bloedingen, leverschade en sufheid veroorzaken. Ook kan het verwardheid, duizeligheid, hoofdpijn en oorsuizen teweegbrengen. Bij zeer hoge doseringen kan er ademhalingsdepressie (verminderde ademhaling) en slaperigheid optreden, wat over kan gaan in coma.

Raadpleeg altijd je arts voor de juiste dosering.

Wanneer kun je ibuprofen beter niet nemen?

Zwangerschap

Vraag bij zwangerschap altijd advies aan je arts of een apotheker. Vooral in het derde trimester van de zwangerschap wordt het gebruik van ibuprofen afgeraden omdat het negatieve gevolgen kan hebben voor het ongeboren kind. In de vroege fase kan ibuprofen de kans op een miskraam verhogen, waar in de latere fases weeënremming kan voorkomen en een verlenging van de bloedingstijd bij de moeder. Dat is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek. Een andere pijnstiller, zoals paracetamol, kun je wel nemen maar het liefst in de laagste dosering en voor een zo kort mogelijke periode.

Andere gezondheidsproblemen

Mensen met astma of darmproblemen (zoals ziekte van Crohn of colitis ulcerosa), kunnen beter geen NSAID’s nemen, omdat ze deze aandoeningen kunnen aanwakkeren.

Ook bij ernstige nierfunctiestoornissen en ernstige leverfunctiestoornissen, wordt ibuprofen ontraden.

Is een overdosis ibuprofen dodelijk?

Een overdosis ibuprofen kan dodelijk zijn. Vooral als je de overdosis ibuprofen combineert met alcohol.

Voorbeelden van levensgevaarlijke gevolgen van een overdosis ibuprofen zijn heftige maag- en darmproblemen met kans op interne bloedingen, een gevaarlijk hoge bloeddruk en het uitvallen van de nieren.

Ibuprofen en borstvoeding?

Wel kun je het medicijn veilig gebruiken als je borstvoeding geeft. Het kan in kleine hoeveelheden via de moedermelk in de baby terechtkomen, maar is verder niet schadelijk voor het kind.

Is Ibuprofen 600 gevaarlijk?

Ibuprofen 600 mg is veilig indien voorgeschreven door een arts. Echter, langdurig of overmatig gebruik kan ernstige bijwerkingen hebben.