Omgaan met ADD

Omgaan met ADD

Het krijgen van een ADD diagnose kan een boel vragen beantwoorden, maar ook zeker veel vragen oproepen. Wat doe je met deze informatie? Wat zegt de diagnose over mij? En hoe kan ik leren omgaan met ADD?

Meer de verdieping in? Lees ook: ADD bij kinderen

In het kort: wat is ADD?

ADD staat voor Attention Deficit Disorder. Het is een aandachtstekortstoornis. Mensen met ADD hebben last van concentratieproblemen, zijn snel afgeleid, snel overprikkeld, hebben soms een slecht korte termijn geheugen en een vertraagde informatieverwerking.

Lees ook onze algemene pagina over ADD. Hier vind je de kenmerken en symptomen, lees je meer over het verband tussen ADD en verslavingen en je vindt hier meer informatie over de verschillende behandelmogelijkheden.

Omgaan met ADD: praktische tips

Leven met ADD kan uitdagend zijn. Het is niet altijd even makkelijk om met een chaotisch hoofd, structuur aan te brengen in het dagelijks leven. Dingen als het maken en nakomen van afspraken, plannen op de korte én langere termijn en ontspanning vinden, kunnen lastig zijn en frustratie opleveren.

Door bewust en actief aan de slag te gaan met een aantal praktische zaken, kun je beter en effectiever omgaan met ADD, waardoor je zelf meer controle over je dagelijks leven krijgt.

Structuur en ritme

Mensen met ADD hebben vaak moeite om hun aandacht bij alledaagse dingen te houden en taken af te maken. Als je snel afgeleid bent, kan een normale dag met een aantal verantwoordelijkheden ontaarden in een chaotische wirwar van activiteiten.

Hét uitgangspunt om te leren omgaan met ADD is daarom het aanbrengen van ritme, regelmaat en structuur. Ondanks dat het soms als een onmogelijke opgave kan voelen, probeer toch een terugkerend ritme in je dagen in te bouwen. Sta elke dag op dezelfde tijd op, zorg er voor dat je regelmatig beweegt, plan je werk en hobbies en ga zoveel mogelijk elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed. Discipline over langere tijd is hierbij belangrijk.

Een terugkerend dagritme helpt je enorm om patronen aan te brengen en omgaan met ADD. Hierdoor wordt het op de langere termijn makkelijker om niet alles tegelijk te hoeven doen en meer overzicht te krijgen. Ook raak je minder snel afgeleid als je deze patronen traint.

Gun jezelf hierbij vooral de tijd: je hoeft niet altijd en zeker niet morgen al succesvol te zijn. Patronen leren en structuur aanbrengen werkt door vooral over langere tijd kleine beetjes winst te maken.

Plannen en to-do lijstjes

Aansluitend op het aanbrengen van structuur en ritme, is het heel belangrijk om op vaste basis te gaan plannen. Als je bijvoorbeeld aan het begin van je dag of week opschrijft welke taken je wanneer wilt doen, ben je minder snel geneigd om alles tegelijk te willen doen. Plannen zorgt voor rust in je hoofd.

Het maken van to do lijstjes helpt ook bij het creëren van rust. Tijdens de dag komen er vaak allerlei ideeën in je op. Je gedachten gaan nou eenmaal snel alle kanten op, dus het kan lastig zijn om te onthouden wat je nou eigenlijk allemaal wilt doen.

Maak een gewoonte van het maken lijstjes. Schrijf in een notitieblokje of in je telefoon op wat je wilt doen. Hierdoor hoef je er niet steeds aan te denken en ontstaat ruimte in je gedachten, waardoor je je beter op het hier en nu kunt focussen.

Slaap

Goed en genoeg slapen is voor iedereen belangrijk, maar zeker voor mensen met ADD. Mensen met ADD hebben vaak last van veel prikkels die hard binnenkomen. Het verwerken van al die indrukken vraagt veel energie. Een gezond slaappatroon helpt je omgaan met ADD.

Zorg er voor dat je elke dag op een vast tijdstip gaat slapen en dat je minimaal 8 uur per nacht slaapt. Als je goed uitgerust bent, kun je je makkelijker concentreren en raak je minder snel afgeleid.

Lees hier meer over slaapproblemen

Ontspanning

Probeer zoveel mogelijk je dag te eindigen met ontspanning. Na een dag vol indrukken en prikkels is het belangrijk om je gedachten tot rust te brengen. Wandelen, lezen en puzzelen zijn goede manieren om je aandacht terug te brengen naar het moment en zorgen ervoor dat je makkelijker in slaap kunt komen. Vermijd in het uur voordat je gaat slapen alle schermen!

Beweging

Genoeg bewegen is essentieel om alle chemische stofjes in onze hersenen in balans te houden. Het brein van mensen met ADD heeft de neiging om van nature bepaalde stofjes in te kleine hoeveelheden aan te maken. Door meerdere keren per week te bewegen (elke dag een half uur wandelen doet al wonderen!), help je je hersenen om zoveel mogelijk in een gezonde balans te blijven en zo kun je beter omgaan met ADD.

Mindfulness en meditatie

Mindfulness is een vorm van meditatie en helpt je om onbewuste en automatische denk- en gedragspatronen te herkennen, los te laten en te vervangen met positievere en gezondere patronen.

Door actief aan de slag te gaan met mediteren, kun je als iemand met ADD steeds meer controle krijgen over je impulsen en beter omgaan met ADD. Het wordt, na verloop van tijd, makkelijker om verleidingen te weerstaan en geconcentreerd en gefocust te blijven.

Betrek je omgeving

Wees niet bang om je directe omgeving te vertellen over jouw uitdagingen in het leven. Door je relatie, vrienden, familie en directe collega's te vertellen over ADD, kun je veel spanning bij jezelf wegnemen. Als de meeste mensen weten waarom je bepaalde dingen doet zoals je ze doet en tegen welke dingen je soms aanloopt, dan hoef je je daar minder zorgen over te maken.

Geef vooral aan welke dingen soms moeilijk voor je zijn en vraag je omgeving om hulp bij praktische alledaagse klusjes.

Accepteer professionele hulp

ADD is een aandoening die een grote invloed op allerlei vlakken in je leven kan hebben. ADD is complex en het kan helpen om jezelf beter te leren begrijpen door therapie en deskundige hulp te zoeken.

Er is medicatie beschikbaar voor mensen met ADD. Ook zijn er verschillende vormen van therapie die je meer kennis geven over je relatie met en de eigenschappen van ADD , die je helpen omgaan met ADD en in de praktijk helpen om, onder andere, de tips op deze pagina te integreren in je dagelijkse leven.