Oxycodon en paracetamol

Oxycodon en paracetamol: Kunnen deze medicijnen samen?

We gebruiken allemaal wel eens een pijnstiller als we niet niet helemaal lekker zijn. Maar soms gebruiken mensen verschillende pijnstillers tegelijkertijd: bijvoorbeeld oxycodon en paracetamol.

Wat zijn deze twee pijnstillers, en kun je ze samen gebruiken? Kun je verslaafd raken een medicijnen?

Leer hier meer over pijnmedicatie en een medicijnverslaving

Wat zijn oxycodon en paracetamol?

Iedereen kent wel de paracetamol; het is de meest gebruikte pijnstiller en voor veel mensen de eerste keuze bij pijn. Het wordt onder andere genomen bij hoofdpijn, keelpijn, spierpijn, menstruatieklachten, gewrichtspijn en bij koorts, griep en verkoudheid.

Als een paracetamol niet goed genoeg helpt, kun je ook voor een ontstekingsremmende pijnstiller gaan. Voorbeelden hiervan zijn ibuprofen, diclofenac en naproxen. Als ook dit onvoldoende werkt, kan een arts een sterkere pijnstiller - zoals oxycodon - voorschrijven. Oxycodon valt onder de opiaten en is een morfineachtige pijnstiller.

Oxycodon wordt door artsen voorgeschreven aan mensen met kanker of mensen die hevige pijn hebben, bijvoorbeeld na een operatie en bij verwondingen.

Lees hier meer over een overdosis paracetamol

Mag je oxycodon en paracetamol samen gebruiken?

Oxycodon en paracetamol zijn beide pijnstillers, maar werken ieder op een andere manier. Je kunt oxycodon en paracetamol combineren als je veel pijn ervaart en paracetamol alleen de klachten niet verhelpt. Zorg er wel voor dat je de oxycodon en paracetamol afbouwt als je niet meer zoveel pijn hebt.

Het is daarnaast belangrijk om altijd met je arts te bespreken welke de beste pijnstillers zijn voor jouw situatie.

Afbouwen van pijnmedicatie

Wanneer de pijn afneemt, is het de bedoeling dat je de dosering van het medicijn gaat afbouwen. Daarbij is het doel om de pijn acceptabel te houden. Je kunt beginnen met afbouwen als de afgelopen 24 uur de pijn acceptabel is geweest. Indien je meerdere pijnstillers gebruikt, bouw je altijd eerst het sterkste middel af, en als laatste het minst sterke medicijn.

Verslaafd aan oxycodon

Sterke pijnstillers zoals oxycodon kunnen dus verslavend werken bij langdurig gebruik. Er wordt daarom aangeraden om hiervan zo min mogelijk te nemen - en voor een zo kort mogelijke periode. Oxycodon is twee keer sterker dan morfine en tolerantie treedt al snel op.

Stoppen met het gebruik van oxycodon kan uitdagend zijn, en daarom is het belangrijk om professionele hulp te zoeken. Bij het afkicken kun je last krijgen van verschillende ontwenningsverschijnselen, zoals rillingen, hartkloppingen, duizeligheid en onrust. In de meeste gevallen wordt er langzaamaan gestart met een minder sterke pijnstiller.

Herstellen van een medicijnverslaving

Bij langdurig gebruik zal de effectiviteit van het medicijn afnemen en kun je zelfs meer pijn krijgen. Maar de ontwenningsverschijnselen maken het moeilijk om te stoppen.

Denk jij last te hebben van een pijnstiller verslaving? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk hulp te zoeken. Je kunt behandeld worden in de verslavingszorg of in een afkickkliniek. Een behandelprogramma kan je helpen herstellen van je verslaving om vervolgens weer een gelukkig en gezond leven te leiden.

• Waarom oxycodon en paracetamol

Als een paracetamol niet goed genoeg helpt, kan een arts een sterkere pijnstiller - zoals oxycodon - voorschrijven.

• Hoeveel paracetamol bij oxycodon?

Schema oxycodon kort- en langwerkend, met of zonder NSAID en paracetamol. Maximaal 6 tabletten per dag! U stopt met oxycodon kortwerkend zodra pijnstilling met paracetamol en NSAID voldoende is.