Bloedverdunners en alcohol

Bloedverdunners en alcohol: wat moet je weten?

Bloedverdunners zijn een veelgebruikt medicijn. De combinatie met alcohol kan in sommige gevallen riskante situaties opleveren. Wanneer moet je oppassen?

Wat zijn bloedverdunners?

Bloedverdunners, ook wel bekend als antistollingsmiddelen, worden voorgeschreven aan mensen die last hebben van stolsels in het bloed, of wanneer er een risico bestaat tot het ongewenst stollen van bloed. Dit komt vooral voor bij mensen die een hart- of herseninfarct hebben gehad, bij boezemfibrilleren, de hartziekte ‘angina pectoris’, een trombose, een longembolie of na een TIA.

Bereikbaar tot 17:00 uur

De term ‘bloedverdunner’ suggereert dat deze medicijnen het bloed dunner maken, maar dit is feitelijk niet wat er gebeurt. Bloedverdunners zorgen ervoor dat het bloed in ons lichaam minder snel stolt. Zo worden ongewenste (interne) bloedingen in ons lichaam voorkomen. De term ‘antistollingsmiddel’ dekt de lading daarom een stuk beter dan de term ‘bloedverdunner’.

Iedereen heeft wel eens een wondje gehad: nadat de wond een tijdje heeft gebloed, begint er langzaam maar zeker een korstje te ontstaan. Dit zorgt ervoor dat de huid onder de wond kan genezen.

Bij dit soort uitwendige wondjes komt het stollen van het bloed natuurlijk goed van pas, maar wanneer het bloed in je lichaam spontaan begint te stollen, kan dit ernstige problemen opleveren. Bloedvaten kunnen verstopt raken, met hersen- of hartinfarcten tot gevolg.

Ons lichaam kan op twee manieren bloed laten stollen. In ons bloed zitten de bekende witte en rode bloedcellen, maar ook bloedplaatjes. Deze bloedplaatjes plakken zich vast op plekken waar de bloedvatwand beschadigd is geraakt. Ook kunnen deze bloedplaatjes aan elkaar plakken, waardoor een bloedprop ontstaat.

Dit systeem werkt goed bij kleine beschadigingen aan bloedvaten. Het tweede systeem werkt op basis van stollingseiwitten, die van zo’n bloedprop een steviger stolsel kunnen maken en zo grotere beschadigingen kunnen repareren.

Hoe werken bloedverdunners?

Omdat ons lichaam op twee manieren het stollen van bloed tegen kan gaan, zijn er ook meerdere soorten antistollingsmiddelen. Bloedplaatjesremmers voorkomen dat bloedplaatjes aan elkaar gaan plakken en zo een bloedprop vormen. Stollingsremmers gaat de werking van de stollingseiwitten tegen.

Vrij simpel, zou je zeggen. Niets is minder waar, want de balans van de hoeveelheid bloedplaatjes, stollingseiwitten, bloedplaatjesremmers en stollingsremmers, is essentieel voor een gezond lijf. Het bloed in ons lichaam mag niet teveel stollen (om te voorkomen dat verstoppingen en infarcten ontstaan), maar ook zeker niet te weinig.

Wanneer bloed te weinig stolt, kan ons lichaam bloedingen niet meer stoppen. Dit kan uitwendig voorkomen, maar is vooral gevaarlijk bij inwendige bloedingen. Omdat inwendige bloedingen vaak niet direct opgemerkt worden en lastig te behandelen zijn (een operatie is vrijwel altijd noodzakelijk), kunnen dit soort bloedingen, in combinatie met teveel antistollingsmiddelen, levensgevaarlijke situaties opleveren.

Welke invloed heeft alcohol op bloedverdunners?

Overmatig alcoholgebruik kan de hoeveelheid bloedplaatjes in ons bloed serieus verminderen. Door een bovengemiddelde alcoholinname worden er minder bloedplaatjes aangemaakt en hebben ze een kortere levensduur. Daarnaast zorgt alcohol ervoor dat de bloedplaatjes minder goed ‘werken’. Iemand die gedronken heeft en een wond oploopt, bloed daarom vaak langer en heviger.

Gematigde hoeveelheden alcohol (maximaal 1 á 2 standaardglazen per dag) heeft vrijwel geen invloed op de hoeveelheid bloedplaatjes en de effectiviteit waarmee ze bloed laten stollen. Drink je meer dan dat, dan neemt het risico dat de hoeveelheid bloedplaatjes in je bloed een stuk lager komt te liggen, snel toe.

Wanneer dit het geval is en je bloedverdunners gaat gebruiken, dan loop je het risico dat de balans in je bloed ernstig verstoort raakt en je bloed onvoldoende kan stollen bij een serieuze verwonding. Wanneer je als stevige of overmatige alcoholdrinker, die ook bloedverdunners gebruikt, valt en daarbij een kleine interne bloeding oploopt (wat je normaal gesproken niet eens zou opmerken), dan loop je het risico dat deze bloeding niet meer te stoppen valt door je lichaam, met alle gevolgen van dien.

Het is daarom raadzaam om alcohol zoveel mogelijk te vermijden wanneer je bloedverdunners gebruikt.

Net als alcohol hebben veelgebruikte pijnstillers zoals aspirine en ibuprofen een ‘bloedverdunnende’ werking. Ook mensen met leverproblemen lopen een verhoogt risico. Ben je een stevige drinker, slik je pijnstillers of heb je leverproblemen, raadpleeg dan altijd je (huis)arts wanneer je bloedverdunners gaat gebruiken. Je arts kan het beste inschatten wat wel en wat niet veilig voor je is.

VIND KLINIEK

Gebruik onze zoek-tool

Vind een afkickkliniek bij jou in de buurt.

Nog geen reacties

Doe mee met de discussie en plaats een reactie