Blackout

Blackout door alcohol: wat is er eigenlijk allemaal gebeurd?

Veel drinken in korte tijd kan ervoor zorgen dat er gaten in je geheugen ontstaan: je weet niet meer wat er precies gebeurd is. Hoe gevaarlijk is dat eigenlijk?



Je hebt een gezellige avond op een feestje. Je praat en lacht met vrienden, je waagt jezelf op de dansvloer en je drinkt gezellig wat biertjes. Doordat je voorafgaand aan het feestje al wat vermoeid was en je daarnaast de hele dag weinig gegeten hebt, komt de alcohol vrij hard aan. Je voelt je behoorlijk dronken, maar bent gelukkig nog wel in staat om je redelijk normaal te gedragen. Je besluit nog wat langer te blijven voor een paar drankjes.



blackout door alcohol

Wat is een black-out door alcohol?

De volgende ochtend wordt je wakker met een stevige kater: hoofdpijn, misselijkheid en een algeheel gevoel van ellende. Hoe hard je het ook probeert, je krijgt het niet voor elkaar om je te herinneren hoe je thuis gekomen bent. En waarom ligt er een eigenlijk een schoen die je niet herkent in de hoek van je kamer? Je hebt last van tijdelijk verlies van je geheugen.

Het is duidelijk: je ben de herinnering aan gedeelten van de avond kwijt. Een klassieke black-out door alcohol.

Een black out door alcohol ontstaat doordat informatie niet goed in het lange termijn geheugen van je hersenen wordt opgeslagen. Alcohol kan in sommige gevallen een stoornis in het korte termijn geheugen veroorzaken. Normaal gesproken worden ervaringen die je opdoet, eerst in het korte termijn geheugen opgeslagen als herinnering. De belangrijkste aspecten van deze herinneringen worden vervolgens na 30 tot 90 seconden doorgegeven aan het langetermijngeheugen, waar ze definitief opgeslagen worden.

Alcohol zorgt ervoor dat het gebied waar het korte termijn geheugen zich in de hersenen bevindt, de hippocampus, niet meer normaal werkt en in extreme gevallen zelfs tijdelijk stilgelegd wordt. Hierdoor kunnen de herinneringen niet worden doorgegeven van het korte naar het lange termijn geheugen. De herinnering verdwijnt letterlijk: het zal nooit meer terugkeren in je geheugen.

Wat opvallend, maar ergens ook logisch is, is dat je tijdens de periode waarover je later geheugenverlies opmerkt, je wel normaal kunt functioneren. Je bent bij bewustzijn (zij het een enigszins beschonken bewustzijn) en kunt ‘normaal’ communiceren met mensen om je heen en interactie hebben met je omgeving. Doordat de herinnering van dat moment niet in je lange termijn geheugen opgeslagen wordt, herinner je je het alleen simpelweg niet meer.



Gray-out

Naast een black out, bestaat er ook een ‘gray out’ door alcohol. Dit gebeurt wanneer de herinneringen uit je kortetermijngeheugen maar gedeeltelijk overspringen naar je lange termijn geheugen: je herinnert je flarden, maar je bent ook gedeelten kwijt.

Hoe gevaarlijk is een black-out?

Alcohol zorgt per definitie voor hersenbeschadiging. Het is daarom altijd belangrijk om je alcoholinname zoveel mogelijk te beperken. Een blackout is een signaal dat je in te korte tijd veel te veel alcohol hebt genuttigd. De schade die ontstaat door een blackout is serieus en kan op de lange termijn voor blijvende geheugenproblemen zorgen.

Mensen die vaker last hebben van black outs zijn daarnaast vaak extra gevoelig voor de effecten van alcohol. Heb je na een avondje alcohol drinken regelmatig gaten in je geheugen? Dan is het aan te raden je alcoholgebruik structureel te verminderen. Regelmatige blackouts zijn een indicatie van problematisch alcoholgebruik.

Er zijn een aantal manieren om te voorkomen dat je last krijgt van black outs:

  • Drink niet te snel. Black outs worden vooral veroorzaakt door in korte tijd grote hoeveelheden alcohol binnen te krijgen. Matig je drinktempo, bijvoorbeeld door tussen elk drankje wat water te drinken. Water helpt je lichaam om overmatig alcohol af te voeren. Drink echter nooit meer dan een halve liter water per uur.
  • Vermoeidheid en slaapgebrek verhogen het risico op black outs. Zorg dus voor een goed en gezond slaapritme. Drink geen alcohol als je vermoeid bent.
  • Suikerhoudende alcohol, zoals cocktails of shotjes, verhogen de kans op black outs. Beperk dus de inname van drankjes met veel suiker.
  • Extra vitamines en medicijnen hebben geen invloed op het wel of niet krijgen van blackouts.

Denk nooit te licht over blackouts! Veel mensen denken dat een blackout een normaal gevolg is van een avondje stappen en zijn zich niet bewust van de risico’s en serieuze schade die een blackout met zich meebrengt. Geheugenverlies is een duidelijk signaal van je lichaam dat je teveel en/of te snel hebt gedronken: doe het de volgende keer dus zeker wat rustiger aan.

VIND KLINIEK

Gebruik onze zoek-tool

Vind een afkickkliniek bij jou in de buurt.

Nog geen reacties

      Doe mee met de discussie en plaats een reactie