Krokodillen drugs

Krokodillen drugs: Effecten, gevolgen en verslaving

Krokodil, een bijnaam voor desomorfine, is een zeer gevaarlijke en verslavende drug die bij gebruikers een gevoel van euforie en verdovend effect geeft. Desomorfine werd begin 20ste eeuw ontwikkeld als medicijn, maar al rond 1950 uit de meeste Europese apotheken gehaald vanwege de ernstige gezondheidsrisico’s en verslavende werking. In 2003 dook een straatversie van desomorfine voor het eerst in Siberië op. Deze drug kreeg de bijnaam krokodil vanwege de effecten op de huid die de verontreinigde drug vaak had, waaronder een groen-zwarte huidskleur en schubachtige zweren.

Volgens J-P. Grund et al. in International Journal of Drug Policy wordt de drug voornamelijk in Rusland en Oekraïne gebruikt. In Nederland en andere westerse landen is het gebruik van krokodil beperkt. In 2013 werd een krokodil-patiënt voor het eerst opgenomen in een Nederlands ziekenhuis, volgens een verslag in PW Wetenschappelijk Platform. Op deze pagina wordt uitgelegd wat de effecten en gevolgen van krokodil kunnen zijn.

Wat is krokodil?

Krokodil drug is een gevaarlijke en zeer krachtige drug die is afgeleid van codeïne en vaak wordt gebruikt als een goedkoop alternatief voor heroïne. Krokodil is een bijnaam voor desomorfine, een medicijn dat halverwege de 20ste eeuw al niet meer werd voorgeschreven vanwege de verslavende effecten en grote gezondheidsrisico’s. De bijnaam krokodil heeft het volgens een studie uit 2012 in Journal of Addictive Diseases te danken aan de effecten die het op de huid kan hebben, waaronder huidnecrose, schubachtige huidzweren en een groen-zwarte huidskleur.

Lees hier meer over een drugsverslaving.

Hoe wordt krokodil gebruikt?

Krokodil wordt meestal geïnjecteerd. Gebruikers mengen dan de drug met andere stoffen zoals oplosmiddelen, zuren en soms zelfs benzine om het te kunnen injecteren. Dit mengsel wordt direct in de bloedbaan gebracht via injectie, meestal in een ader. Het is ook mogelijk om krokodil in te slikken, zoals een Spaanse studie uit 2016 in Adicciones rapporteerde. De effecten beginnen dan meestal pas na enkele minuten, omdat het langer duurt voordat krokodil in de bloedbaan wordt opgenomen.

Wat zijn de effecten van krokodillen drugs?

De effecten van krokodil zijn onder meer intense euforie en een heftig gevoel van verdoving en desoriëntatie. Krokodil heeft vergelijkbare effecten met morfine, maar is qua ‘potentie’ maar liefst 8 tot 10 keer krachtiger dan de veelgebruikte pijnstiller, volgens M. Katselou et al. in Life Sciences. De werking van de drug houdt meestal twee tot drie uur lang aan, maar kan daarna nog tot verschillende bijwerkingen leiden zoals misselijkheid, braken en verminderde motorische controle.

Mogelijke effecten van krokodillen drugs zijn:

• Intense en kortdurende euforie
  • Heftige verdoving
  • Desoriëntatie
  • Slaperigheid
  • Verminderde pijnperceptie

Wat zijn de gevolgen van krokodil?

De gevolgen van krokodil zijn bijzonder verwoestend voor het lichaam. Gebruik van de drug kan leiden tot ernstige huidnecrose en weefselschade op de injectieplaats, met vaak open zweren en verlies van huid en weefsel tot gevolg. Gebruikers kunnen daarnaast last krijgen van infecties, bot- en spierweefselschade, en moeten in sommige gevallen ledematen laten amputeren. Vanwege de snelle maar kortstondige werking van de drug, ontstaat meestal snel een lichamelijke afhankelijkheid.

Mogelijke gevolgen van krokodil zijn:

• Ernstige beschadiging aan de huid, waaronder huidnecrose, open zweren en een ‘krokodillenhuid’
  • Infecties, vooral rondom injectieplekken
  • Lichamelijke afhankelijkheid
  • Pijn en verminderde mobiliteit
  • Afname van spierweefsel en botinfecties
  • Permanente schade aan organen zoals de nieren en lever
  • Hersenschade
  • Depressie en angst

Veelgestelde vragen over krokodillen drugs

Is Krokodil verslavend?

Krokodil is erg verslavend en leidt meestal binnen korte tijd tot een lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid.

Wat zit er in crocodile drugs?

In crocodile drugs zit voornamelijk codeïne, een opioïde pijnstiller. Dit opiaat wordt door verschillende stoffen, waaronder jodium, fosfor en rode fosfor, chemisch aangepast om krokodil drugs te creëren.

Hoe duur is krokodil drugs?

Krokodil drugs zijn meestal erg goedkoop, omdat de bestanddelen relatief eenvoudig en tegen lage kosten te verkrijgen zijn. Het heeft daarom ook de bijnaam van ‘poor man’s heroin‘.