Etoricoxib

Etoricoxib: Effecten, bijwerkingen, risico's en verslaving

Etoricoxib is een pijnstiller die wordt gebruikt voor de behandeling en het verlichten van chronische pijn en ontstekingen. Etoricoxib behoort tot de groep niet-steroïde ontstekingsremmende middelen. Deze pijnstillers remmen chemische stoffen af die betrokken zijn bij ontstekingsreacties en pijngevoel. Op deze pagina wordt uitgelegd wat de effecten en risico’s van etoricoxib zijn. Ook wordt besproken of etoricoxib gebruikt kan worden met andere middelen of drugs, en of de pijnstiller verslavend kan zijn.

Wat is etoricoxib?

Etoricoxib is een ontstekingsremmende pijnstiller die onder meer helpt bij chronische gewrichtsontstekingen, zoals reumatoïde artritis, en acute pijn. Het valt in de categorie NSAID’s: niet-steroïde ontstekingsremmende middelen. Etoricoxib werkt door de functies van het enzym cyclo-oxygenase-2 (COX-2) af te remmen, dat verantwoordelijk is voor het produceren van prostaglandines. Prostaglandines bevorderen ontstekingsreacties in het lichaam. Door COX-2 te remmen, vermindert etoricoxib ontstekingen, pijn en zwellingen.

Volgens een studie uit 2006 in Therapeutics and Clinical Risk Management wordt de pijnstiller voorgeschreven omdat het meestal minder maag-darmklachten veroorzaakt dan andere NSAID’s. Ook wordt het als alternatief voor andere pijnstillers gebruikt vanwege de langere werkingsduur, waardoor het minder vaak hoeft te worden ingenomen.

Waarvoor wordt etoricoxib gebruikt?

Etoricoxib wordt gebruikt om pijn en ontstekingen te verlichten en af te remmen, zowel voor een plotselinge ontsteking als chronische pijn. Etoricoxib en zenuwpijn gaan echter niet samen, het medicijn kan namelijk zenuwpijn niet effectief verlichten of behandelen. Ontstekingsremmende pijnstillers zoals etoricoxib hebben geen of slechts beperkte invloed op abnormale zenuwsignalen, die vaak een andere oorzaak dan een ‘eenvoudige’ ontsteking zoals artrose hebben. Volgens H. K. Erichsen et al. in Pain zijn opioïde pijnstillers zoals morfine en tramadol hier geschikter voor.

Mogelijke aandoeningen waarvoor etoricoxib wordt gebruikt zijn:

• Artrose
  • Reumatoïde artritis
  • Acute jichtaanvallen
  • Spier- en gewrichtspijn als gevolg van verwondingen of overbelasting
  • Matige pijn na tandheelkundige ingrepen

Wat zijn de effecten van etoricoxib?

Etoricoxib heeft pijnverlichtende en ontstekingsremmende effecten. Deze effecten zijn vergelijkbaar met die van andere ontstekingsremmende pijnstillers (NSAID’s), maar etoricoxib is efficiënter in het remmen van het enzym COX-2. Hierdoor weet het op meer efficiënte wijze sommige ontstekingen af te remmen en pijn te verlichten. COX-2 remmers zijn in het bijzonder geschikt voor de reumatische aandoening artrose en reumatoïde artritis, volgens W. Kiefer et al. in het medisch-wetenschappelijke blad Current Medicinal Chemistry.

Mogelijke effecten van etoricoxib zijn:

• Verlichten van pijn: Etoricoxib vermindert pijn door de productie van prostaglandines te verminderen, wat helpt om pijnlijke signalen in het lichaam af te laten nemen.
  • Remmen van een ontsteking: Door de activiteit van het enzym COX-2 te remmen, wordt een ontsteking verminderd.
  • Verlagen of weren van koorts: Etoricoxib kan ook koorts helpen verlagen of weren, doordat koorts vaak verbonden is met ontstekingsprocessen in het lichaam.

Wat zijn de bijwerkingen van etoricoxib?

Etoricoxib kan verschillende bijwerkingen hebben, vooral gerelateerd aan het maag- en darmstelsel. De kans op ernstige bijwerkingen is beperkt maar wel aanwezig, met name bij patiënten die een groter risico lopen op complicaties in het maag-darmstelsel. Volgens een Italiaans onderzoek uit 2008 door O. Quercia et al. kan etoricoxib een geschikt middel zijn voor patiënten bij wie andere NSAID’s, zoals diclofenac, veel bijwerkingen veroorzaken.

Mogelijke bijwerkingen van etoricoxib zijn:

• Maagklachten zoals misselijkheid en buikpijn
  • Verhoogd risico op maagzweren of -bloedingen
  • Verminderde alertheid
  • Duizeligheid of vermoeidheid
  • Verhoogde bloeddruk
  • Allergische reacties op de huid
  • Droge mond
  • Griepachtige verschijnselen
  • Verhoogde kans op hart- en vaatproblemen, waaronder beroertes en hartaanvallen, vooral bij mensen met een risicoprofiel

Interacties met andere middelen

Interacties tussen geneesmiddelen kunnen de werking ervan beïnvloeden en het risico op bijwerkingen vergroten, volgens W. Greco in Pharmacological Reviews. Het gelijktijdig gebruik van etoricoxib met andere medicatie dient daarom in overleg met een arts te gebeuren, die beoordeelt of etoricoxib bijwerkingen veroorzaakt of onvoldoende effect heeft door de interactie met andere geneesmiddelen. Alcohol- en drugsgebruik wordt afgeraden wanneer je etoricoxib gebruikt, vanwege de verhoogde kans op gezondheidsrisico’s en onverwachte (of onvoldoende) effecten.

Etoricoxib met paracetamol

Etoricoxib en paracetamol kunnen meestal veilig samen gebruikt worden. Paracetamol beïnvloedt niet de normale werking van etoricoxib en leidt over het algemeen niet tot extra bijwerkingen, volgens S. R. Pattan et al. in Journal of Chemical and Pharmaceutical Research. Wel is het belangrijk de aanbevolen doseringen van beide medicijnen te volgen en hoge doses alleen in te nemen in overleg met een arts.

Etoricoxib en alcohol

Het wordt afgeraden om etoricoxib te gebruiken in combinatie met alcohol. Gelijktijdig gebruik van deze twee middelen kan het risico op maagzweren en maagbloedingen vergroten, evenals andere bijwerkingen van etoricoxib. Alcohol irriteert namelijk de maagwand en beschadigt het slijmvlies, volgens A. Keshavarzían et al. in American Journal of Gastroenterology. Hierdoor neemt de kans op maag- en darmproblemen toe. Ook heeft alcohol mogelijk een remmend effect op het herstellen van ontstekingen, waardoor de effectiviteit van etoricoxib afneemt.

Etoricoxib en oxycodon

De combinatie van etoricoxib met opioïde pijnstillers zoals oxycodon kan de kans op (ernstige) bijwerkingen verhogen, volgens een groep Amerikaanse artsen in Seminars in Interventional Radiology. Vraag daarom altijd om advies bij een arts, ook wanneer je lage doses van (een van) beide middelen overweegt in te nemen.

Is etoricoxib verslavend?

Etoricoxib is geen verslavend medicijn. In tegenstelling tot verslavende medicijnen zoals opioïden, leidt etoricoxib namelijk niet tot tolerantie of een lichamelijke afhankelijkheid. Gebruik etoricoxib wel alleen zoals voorgeschreven door een arts. Bij langdurig gebruik of hoge doses neemt de kans op bijwerkingen, zoals maag-darmproblemen en cardiovasculaire risico’s, namelijk toe.

Lees hier meer over medicijnverslaving

Stoppen met etoricoxib

Stoppen met etoricoxib gebeurt bij voorkeur alleen in overleg met een arts. Sommige redenen om te stoppen met het gebruik zijn bepaalde (ernstige) bijwerkingen die zich voordoen, verandering van andere medicatie die negatieve interacties kunnen hebben met etoricoxib, of een verandering in de lichamelijke situatie (zoals een zwangerschap). Het wordt aangeraden om altijd onmiddellijk contact op te nemen met een arts wanneer een van deze situaties zich voordoet.

Een arts kan adviseren om het gebruik langzaam af te bouwen, zeker na langdurig gebruik, zodat het lichaam de tijd heeft om zich aan te passen. Wanneer iemand het medicijn slechts korte tijd heeft ingenomen, kan iemand meestal direct stoppen. Een arts monitort bij het stopzetten van de behandeling of er mogelijke symptomen zich ontwikkelen.

Veelgestelde vragen over etoricoxib

Etoricoxib of diclofenac?

De keuze voor de pijnstiller etoricoxib of diclofenac hangt af van verschillende factoren, waaronder de ernst van symptomen, de medische geschiedenis en of er andere geneesmiddelen gebruikt worden door de patiënt. Bespreek met een arts welke pijnstiller het meest geschikt is voor jouw specifieke situatie.

Zorgt etoricoxib voor gewichtstoename?

Etoricoxib zorgt alleen in sommige gevallen voor gewichtstoename en is geen veelvoorkomende bijwerking.

Kan Etoricoxib worden gebruikt tijdens zwangerschap of borstvoeding?

Het gebruik van etoricoxib tijdens de zwangerschap of borstvoeding wordt afgeraden. Etoricoxib kan vooral tijdens het laatste trimester zeer schadelijk zijn voor de baby en de kans op complicaties vergroten.