Stoppen met blowen

Stoppen met blowen: zo gaat je leven niet langer in rook op

Cannabis (wiet en hasj) is in Nederland een gedoogd genotsmiddel: je kunt het legaal krijgen in de talloze coffeeshops die ons land rijk is. De drempel om ooit eens een jointje te proberen is daarom niet enorm hoog.

Ga hier meer de verdieping in over een drugsverslaving

Cannabisgebruik in Nederland

Zo’n 20% tot 25% van alle Nederlanders boven de 18 jaar heeft ooit wel eens geblowd. Daarnaast rookt zo’n 1% á 2% van alle volwassen Nederlanders dagelijks wiet of hasj. Uit onderzoeken is duidelijk geworden dat om en nabij de 10% van iedereen die ooit cannabis gebruikt, op een bepaald moment te maken krijgt met een cannabis verslaving.

Minderen of stoppen met blowen

Minderen of helemaal stoppen met blowen is voor veel mensen een stille wens, maar in de praktijk blijkt het lastiger te zijn om je cannabis gebruik onder controle te krijgen dan het lijkt.

stoppen met blowen

Sommige mensen zijn goed in staat om de hoeveelheid wiet of hasj die ze roken zelfstandig te beperken, maar voor velen blijkt dat (professionele) hulp de kans op succes behoorlijk vergroot en soms zelf noodzakelijk is.

De meeste regelmatige wiet gebruikers fantaseren er vaak over: in staat zijn om af en toe nog een jointje te roken, bijvoorbeeld op een feestje of festival. De realiteit is dat dit voor praktisch alle mensen met een verslaving uiteindelijk niet mogelijk blijkt te zijn.

Wees realistisch en eerlijk naar jezelf

Een verslaving is een hardnekkig gedragsprobleem die over langere tijd zorgt voor structurele veranderingen in je hersenen. Het is daarom essentieel om te bedenken dat het voor tijd kost om de onbewuste patronen te doorbreken: je hersenen hebben simpelweg nuchtere tijd nodig om te herstellen (wat wel mogelijk is!).

Herstel na stoppen met blowen: wat kun je verwachten?

Neem in ieder geval 4 tot 6 weken de tijd bij je stoppoging. De eerste weken zul je je slechter voelen, maar na zo’n 3 weken begint je brein zichzelf te repareren en zul je merken dat je je als snel beter gaat voelen.

Het is (vaak) zinloos om, bij een hardnekkige verslaving, te minderen en bijvoorbeeld alleen in het weekend te blowen. Je hersenen krijgen dan steeds opnieuw het signaal wat je zo fijn vind. De kans op een terugval wordt dan enorm vergroot, maar het herstelproces van je hersenen wordt zo ook steeds weer ‘gereset’ naar het startpunt.

Slaapproblemen na stoppen met blowen

het meest voor komende ontwenningsverschijnsel bij stoppen met blowen is slecht slapen. Je kunt problemen ervaren met inslapen, maar ook midden in de nacht wakker worden en de rest van de nacht rusteloos liggen woelen. Ook kun je last krijgen van intense dromen en levendige dromen.

stoppen met blowen van wiet

Dit ontwenningsverschijnsel is het meest intens in de eerste 2 tot 4 weken (afhankelijk van hoeveel en op welke tijdstippen je blowde). Na deze periode merk je dat je slaap langzaam beter wordt.

Hou er rekening mee dat het zeker 3 tot 6 maanden duurt voordat je natuurlijke slaapritme helemaal hersteld is na het afkicken van wiet roken. Accepteer dat je hier doorheen moet. Gelukkig zijn er een aantal praktische dingen die je kunt doen om je slaap op een natuurlijke manier te bevorderen. Deze tips en trucs om slecht slapen te doorbreken vind je op deze pagina.
Veel blowen heeft op ieder persoon andere effecten. Welke voordelen jij precies gaat ervaren kan daarom afwijken van de volgende voordelen die over het algemeen regelmatig voor komen:

  • Je wordt een stuk meer helder in je hoofd. De ‘wolk’ verdwijnt en je bent beter in staat om dingen te onthouden, analytisch te denken en je gedachten te organiseren.
  • Je krijgt een stuk meer energie. Wiet en hasj maken vaak lui en apathisch. Je kunt je zeker
  • in de eerste fase wat hyperactief, ongeremd en druk (zowel lichamelijk als geestelijk) voelen.
  • Je voelt je waarschijnlijk veel gemotiveerder om met je dromen en leven aan de slag te gaan.
  • De kans dat je allerlei emoties gaat voelen is erg groot. Veel blowen vlakt af: je voelt een stuk minder hoogte- én dieptepunten. Zeker in het begin kunnen deze emoties met kracht terugkomen.
  • Een gevoel van controle: een gewoonte waar je van af wilt overwinnen, maakt vaak dat je ook daadwerkelijk onoverwinnelijk voelt. Het gevoel van controle over je leven krijgt een boost.
  • De relaties met vrienden en familie, maar ook met zaken als werk, school, inkomen en hobby’s zullen waarschijnlijk flink verbeteren. Door de extra tijd, energie en motivatie zul je merken dat je van nature meer aandacht aan al deze punten gaat besteden.

Praktische tips om te stoppen met blowen

Hier volgen een aantal praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt:

1 - Bedenk waarom je wilt stoppen met blowen, schrijf het op en maak een belofte aan jezelf

De eerste stap om je cannabis gewoonte onder controle te krijgen, is om bij jezelf na te gaan waarom je eigenlijk wilt minderen of stoppen met blowen. Het helpt om een inventarisatie te maken van de negatieve effecten die je ervaart. Schrijf al deze gevolgen eerlijk op.

Als je op een gegeven moment toch in de verleiding komt om weer te gaan blowen, dan kun je jouw lijst met redenen erbij pakken om jezelf te herinneren aan de redenen waarom je wilt stoppen met blowen. Zo houd je jezelf scherp en gemotiveerd.

2 - Accepteer dat je je een tijdje slecht kunt voelen en afkick verschijnselen kunt krijgen

Een gewoonte doorbreken kan behoorlijk frustrerend zijn. Zeker als je al langere tijd gewend bent om te blowen om te ontspannen. Je kunt last krijgt van de verleiding om toch een joint aan te steken.

Het is mogelijk dat je je hierdoor tijdelijk wat somber, naargeestig of zelfs wat depressief gaat voelen. Dit, en andere geestelijke en lichamelijke afkickverschijnselen zijn volkomen normaal. Deze gevoelens en ervaringen zullen naar verloop van tijd vanzelf verdwijnen.

Belangrijk is om ‘gewoon’ te accepteren dat dit erbij hoort en dat het een gevolg is van het feit dat je lichaam én geest moeten wennen aan een nieuwe levensstijl. Je zult ook merken dat hoe langer je het volhoudt om niet te blowen, hoe trotser je op jezelf zult zijn. Houd moed!

3 - Vermijd verleidingen en triggers na stoppen met blowen

Het is verstandig om, zeker in de eerste periode, situaties te vermijden waarin je normaal gesproken zou blowen. Niet leuk, maar het helpt enorm om jezelf een aantal weken ‘te beschermen’ van verleidingen en triggers. Na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker om nee te zeggen en om verleidingen te weerstaan.

Gun jezelf de tijd om je weerbaarheid te laten groeien! Het is een stuk makkelijker om alcohol te laten staan nadat je, bijvoorbeeld, al zes weken niet hebt geblowd dan na een week niet blowen. Je wilt je voortgang natuurlijk niet ‘weggooien’!

4 - Zoek afleiding en vorm nieuwe gewoontes

Zeker in het begin kan het zijn dat je veel nadenkt over wiet roken en je doel om te stoppen met blowen. Probeer je zinnen te verzetten en afleiding te zoeken. Door jezelf bezig te houden en je focus te richten op andere zaken, help je je brein om nieuwe, gezonde gewoontes aan te leren.

Lichamelijke beweging en meditatie zijn activiteiten die je in de eerste fase enorm kunnen helpen. Sporten en bewegen is niet alleen gezond, maar het maakt ook stofjes in je hersenen aan die je beter en gelukkiger laten voelen. Meditatie helpt je om je zinnen te verzetten en niet teveel te piekeren.

5 - Meld je aan voor een online behandeling

Stoppen met blowen doe je zelf, maar je hoeft het niet alleen te doen. Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunnen helpen om gemotiveerd te blijven. Online zijn meerdere hulpprogramma’s te vinden, vaak anoniem en vanuit je eigen omgeving te volgen.

6 - Wapen jezelf tegen cravings (drang om te blowen)

Het is heel normaal om, zeker in de eerste fase van een stoppoging, last te krijgen van een bijna niet te weerstane verleiding om toch te blowen. Gelukkig zijn er methoden waar je zelf mee aan de slag kunt gaan om deze verleidingen te weerstaan én waarmee je je hersenen traint om nieuwe, gezondere manieren van denken te ontwikkelen.

Op onze pagina ‘omgaan met cravings’ vind je tips en technieken waarmee jij eventuele cravings onder controle houdt.

7 - Zoek hulp bij ervaringsdeskundigen

Een belangrijk onderdeel van het in de verslavingszorg veelgebruikte 12 stappen model is het vinden van een buddy of sponsor: een ervaringsdeskundige die jou begeleidt en ondersteunt in het afkickproces. Een buddy kan zich door zijn of haar eigen ervaringen met alcohol goed inleven in jouw proces en je helpen met directe en intensieve coaching.

8 - Kies voor een opname in een afkickkliniek

Misschien heb je zelf al meerdere keren geprobeerd te minderen of stoppen met blowen en is het niet gelukt om dit langere tijd vol te houden. Niets om je voor te schamen: een verslaving is vaak ontzettend hardnekkig en soms heb je simpelweg meerdere pogingen nodig. Het is in zo’n situatie verstandig om professionele hulp te accepteren.

Je kunt samen met je huisarts of psycholoog besluiten om een periode in een afkickkliniek door te brengen om definitief te stoppen met blowen. Veel mensen ervaren een verblijf in een kliniek als life-changing: door professionele begeleiding van ervaren verslavingsdeskundigen en intensieve behandelingen en therapiesessies kan in korte tijd een boel bereikt worden. In ons overzicht van afkickklinieken vind je snel en makkelijk de meest geschikte kliniek voor jou.
VIND KLINIEK

Gebruik onze zoek-tool

Vind een afkickkliniek bij jou in de buurt.