Buspiron

Buspiron: Werking, toepassingen en risico's

Het angstremmende medicijn buspiron kan een veilig alternatief zijn voor mensen die bang zijn voor de verslavende werking van benzodiazepines. De werking van buspiron is namelijk anders dan deze groep kalmerende middelen, waardoor er geen groot risico is op verslaving. Buspiron heeft wel enkele nadelen voor gebruikers, waaronder de relatief lange werkingsduur en de kans op verschillende bijwerkingen. Op deze pagina vind je uitleg over alles wat je moet weten over het anxiolyticum buspiron, waar je het voor kunt gebruiken en wat de risico’s zijn voor gebruikers.

Wat is buspiron?

Buspiron is een medicijn dat helpt om angst te verminderen en wordt voorgeschreven bij de behandeling van angststoornissen, met name gegeneraliseerde angststoornis. Buspiron behoort tot de anxiolytica, een brede groep angstremmende medicatie waar benzodiazepines ook onder vallen. Het medicijn wordt daarnaast soms ingezet bij de behandeling van alcoholontwenning.

Hoe werkt buspiron?

Buspiron werkt door het beïnvloeden van de neurotransmitters serotonine en dopamine, volgens een studie uit 2012 in Brain Research. Deze boodschappers in de hersenen reguleren onder meer je stemming, emoties, slaap en angst. Buspiron verhoogt de activiteit van serotonine en vermindert de activiteit van dopamine. Op die manier vermindert het medicijn angst en behandelt het de symptomen van een angstprobleem.

Waar wordt buspiron voor gebruikt?

Buspiron wordt vooral gebruikt als behandelmethode voor angststoornissen. Het helpt met name bij gegeneraliseerde angststoornis, sociale fobie en paniekstoornis. Daarnaast kan het worden voorgeschreven om symptomen te verlichten van andere aandoeningen, zoals depressie en slaapstoornissen. Ook wordt het soms ingezet om afkickverschijnselen bij een alcoholverslaving te verlichten, volgens tijdens een medisch begeleide alcoholdetox. Het helpt dan om de psychische klachten te verminderen, volgens Canadees onderzoek in Alcoholism: Clinical and Experimental Research.

Wat zijn de bijwerkingen van buspiron?

De bijwerkingen van buspiron zijn relatief mild vergeleken met andere kalmerende middelen. Wel is er een kleine kans op ernstige bijwerkingen, of bijwerkingen die na verloop van tijd nog steeds aanhouden. Raadpleeg altijd je arts bij vermoedens van heftige bijwerkingen. Deze zal je meestal adviseren om volledig te stoppen met het gebruik van buspiron.

Mogelijke bijwerkingen van buspiron zijn:

• Duizeligheid
  • Slaperigheid en vermoeidheid, vooral tijdens de eerste dagen van de behandeling
  • Misselijkheid en maagklachten
  • Nervositeit en opwinding
  • Droge mond
  • Rugpijn
  • Veranderingen in het libido
  • Verminderd concentratie- en reactievermogen

Wat zijn de risico’s van buspiron?

De risico’s van buspiron zijn over het algemeen beperkt. Zo is er geen risico op medicijnverslaving, omdat de werkzame stoffen in het medicijn niet bijdragen aan het ontwikkelen van een fysieke of geestelijke afhankelijkheid. Wel is er een klein risico op serotoninesyndroom, een levensgevaarlijke aandoening, bij inname van buspiron. Het risico hierop wordt onder meer bepaald door de aanvullende medicijnen die je inneemt, volgens een studie uit 2000 in Annals of Pharmacotherapy.

Mogelijke risico’s van buspiron zijn:

• Ernstige bijwerkingen, zoals allergische reacties, hartproblemen en suïcidale gedachten
  • Kan bewustzijn en reactievermogen verminderen, waardoor kans op ongelukken toeneemt
  • Serotonine syndroom

Interacties met andere medicijnen

Buspiron kan interacties hebben met andere medicijnen. Dit kan leiden tot onvoorspelbare effecten, versterkte bijwerkingen en verminderde effectiviteit van een behandeling. Het risico op interacties is met name groot bij medicatie die ook invloed heeft op de neurotransmitter serotonine. Controleer altijd of een medicijn werkzame stoffen bevat die mogelijke interacties hebben met buspiron. Wanneer je dergelijke middelen gebruikt, moet je altijd je arts raadplegen.

Mogelijke interacties van buspiron met andere medicijnen zijn:

• Serotoninesyndroom, vooral in combinatie met andere medicijnen die serotonine beïnvloeden, zoals SSRI’s, MAO-remmers en tryptofaan
  • Versterkte kalmerende effecten in combinatie met kalmeringsmiddelen zoals benzodiazepinen, alcohol en antihistaminica
  • Verhoogde bloeddruk, vooral in combinatie met MAO-remmers
  • Verminderde effectiviteit

Vergelijking met andere anxiolytica

Buspiron werkt anders dan de meeste andere anxiolytica, volgens onderzoeker Charles Hebert in Psychiatric Annals. In tegenstelling tot populaire anti-angstmedicatie zoals diazepam, alprazolam en andere ‘pammetjes,’ leidt buspiron in principe nooit tot een afhankelijkheid bij gebruikers. Dit komt onder meer vanwege het werkingsmechanisme van buspiron. Het medicijn beïnvloedt vooral de neurotransmitter serotonine, terwijl benzodiazepinen vooral effect hebben op de werking van de neurotransmitter GABA.

Anxiolytica die zich ook richten op het beïnvloeden van serotonine, met name antidepressiva, hebben vaak meer krachtige effecten dan buspiron. Buspiron werkt vergeleken met deze medicatie dan ook minder snel. Dit maakt het vooral geschikt voor langdurige angstbehandelingen en minder geschikt voor behandeling van acute angst en paniek.

Veelgestelde vragen over buspiron

Is buspiron verslavend?

Buspiron is niet verslavend, maar er is (net zoals bij medicatie in het algemeen) wel een klein risico op misbruik door opgebouwde tolerantie. Ook kunnen gebruikers meer innemen dan de voorgeschreven dosis omdat ze de effecten te traag en beperkt vinden.

Hoe lang duurt het voor buspiron werkt?

Het duurt gemiddeld enkele weken voor buspiron werkt. De meeste gebruikers rapporteren na 4 weken van gebruik een vermindering van hun angsten en gerelateerde symptomen.